آخرین اخبار

پربیننده ترین خبرها

گزارش اکران فیلم” روزهای نارنجی” در بندرعباس

روزهای نارنجی فیلمی به کارگردانی آرش لاهوتی، نویسندگی آرش لاهوتی و جمیله دارالشفایی و تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم‌خان محصول سال ۱۳۹۶ است. این فیلم ابتدا با نام واسطه ساخته شده سپس به نام روزهای نارنجی تغییر نام پیدا کرده‌است.

 

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ، روزهای نارنجی پس از چندین حضور بین المللی و نامزدی در بخش بهترین فیلم جشنواره های بین المللی فیلم زوریخ و سائوپائولو،روز یکشنبه چهارم مهرماه ۱۳۹۷ ،موفق شد سه جایزه بهترین فیلم(با عنوان سینماگر بزرگ تازه وارد)،جایزه کلیسای جهانی و جایزه فیبرشی را از جشنواره بین المللی فیلم مانهایم آلمان از آنِ خود کند.همچنین بازی هدیه تهرانی در این فیلم مورد تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره قرار گرفت.

خلاصه فیلم:

این فیلم داستان زندگی پر فراز و نشیب «آبان» زنی میانسال است که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغهای مرکبات شمال کشور می باشد.

نظرتحلیلگران:

یک منتقد سینما در عنوان کرد: روزهای نارنجی همانگونه که از اسم آن نیز مشخص است بازگشت به زندگی را تعریف می کند.

طاهره رحیمی   با بیان این که نارنجی رنگ شوق و ذوق است، افزود: تمام فیلم در 5 دقیقه ابتدایی تعریف می شود و با این وجود اگر این فیلم کوتاه تر بودبه نظر بهتر است.

وی با اشاره به این که بازی هدیه تهران بسیار خوب بود، ادامه داد: اگر بازیگری وی نبود فیلم بسیار ضعیف نشان داده می شد.

رحیمی اظهارکرد: فیلم نامه خوب بود اما به نظرمن اگر کمی کمتر آشفتگی زن استفاده شود، بهتر است.

این منتقد عنوان کرد: نورپردازی، طراحی صحنه و طراحی لباس نیز بسیار خوب بود و دوری هدیه تهرانی از همان ابتدا از رنگ نارنجی که همان پرتقال بود به این علت بود که در حال فاصله گرفتن از زندگی بود.

وی تصریح کرد: برگشت وی نیز به زندگی همان جایی بود که به سمت رنگ نارنجی یا همان پرتقال ها و روشن کردن آتش بود اتفاق افتاد.

رحیمی در پایان گفت: متاسفانه پلان های تکراری زیادی در این فیلم مشاهده می شد و خسته کننده بود.

یک فعال حوزه کار  عنوان کرد: “روزهای نارنجی” اولین فیلم بلند آرش لاهوتی است.

هادی ابراهیمی ادامه داد: شاید علاقه و تجربه او به ساخت فیلم های مستند سبب شده است نماد این فعالیت را در این فیلم نیز ببینیم.

وی با بیان این که در بخش هایی ازفیلم گرایش زیادی به بیان مستندات وجود دارد، افزود:  آن چیزی که از نظر من که با رویکرد اجتماعی به دیدن این فیلم نشستم پرداختن به موضوعی است که در سینما کمتر به آن توجه شده است بحث کارگران فصلی نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است به خصوص در حوزه زنان در شمال و جنوب کشور است.

ابراهیمی تصریح کرد: ما در حوزه کارگری با پدیده ای به نام اشتغال غیر رسمی در سال های اخیر روبه رو هستیم. در اشتغال غیر رسمی که از آن به عنوان شغل خاکستری یاد می شود با وضعیتی روبه رو هستیم که هیچگونه حمایت اجتماعی و قانونی وجود ندارد و فقدان نظارت توسط نهاد های متولی باعث می شود دست دلال ها و واسطه ها در این حوزه باز باشد.

وی اظهار کرد: شاغلان خاکستری درحقیقت به عنوان شاغلین پنهان در بخش های مهمی از اقتصاد هستند که به دلیل این که این افراد در آمار های ثبتی قرار نمی گیرند هیچ حمایت و توجهی از آن ها وجود ندارد.

ابراهیمی بیان کرد: می توان این فیلم را به عنوان فیلم شخصیت محور یاد کرد که با تمرکز روی شخصیت اصلی داستان فیلم را روایت کرده و مسائل اجتماعی که در این فیلم بیان شده است.

وی در پایان گفت: علت ورود زنان، به مشاغل خاکستری و ایجاد آسیب های اجتماعی و نیز زنانه شدن حوزه این قبیل شغل ها در کشورمان به دلیل مشکلات اقتصادی است که در جامعه با آن ها روبه رو هستیم.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان

مهدی نیرومند - مریم نیک پور- حسن مرادی